Skrolla längst ner på sidan för -En kortare beskrivning om Skapande dans & Att lära med kroppen......



tisdag 27 mars 2012

Trummor, havsrulle,musikrör & lite "metalltingeltangel"!

Har länge gått & tänkt på att jag "försummat" mina trummor....skääääms på mig! :)
Ett stort skaparprojekt som jag startade våren -2010. Det resulterade i ca 25 trummor, äggmaraccasrulle, bjällerbollsrulle, havsrulle och några fina "nyckelspel"(har nu glömt vad de heter?)jaja:)

Efter inspiration av kursen på SMI" Dansa Matte, Språka med Musik" åkte Jag & en kollega åkte till Arla & hämtade hem hela bilen full av dessa hårda avkapade rullar som tydligen används (då i längre form) till självaste tetrapakpappersarken.
För en kort historia av antalet trummor så vart det på detta vis:
-Jag bokade en av mina lärare Anna-Carin Ahl på SMI & hon kom till oss på min förskola på en av våra planeringsdagar. Alla fick lära sig lite grunder att spela med instrument på ett pedagogiskt sätt.Även lite dans. De fick en litensnabbspolning av min dåvarande kurs så att säga, vilket för min del var fantastiskt roligt för mig eftersom det är sååå mycket lättare att dela med sig & få positiv respons och feedback av sina kollegor när de får en förståelse för vad vi pysslar med på kursen.
Mitt mål var att alla skulle kunna spela på sitt sätt, använda den som ett komplement på samling eller i trumgrupp med barnen. Men om man då också får göra trumman från grunden blir det ju ännu mer intressant och lustfyllt.
Men nog om det, sen när vi hämtat dem så ordnade jag en timme på ett Apt där varje pedagog fick skapa sin egendesignade rulle med hjälp av silkespapper & tapetklister. De fick fria händer, tyckte att det var roligt & sen stod vi där stolta & spelsugna:)!

Sen var det bara att blötlägga getskinn som jag beställt från "Lutfisken" och spänna och häfta fast runt trumman.......
Det spelades för fullt! Många av barnen spelade hemma vid köksbordet fick jag veta! Positivt om ni frågar mig? :)

Jag startade en såkallad "Trumgrupp" med barnen i ålder 5-6 åringar. Som en del av ett examensarbete på kursen.
Barnen fick göra en varsin trumma, tyvärr fick de inte ta med den hem (till barnens besvikelse) då det var tänkt att alla barn på förskolan skulle få samma möjligheter att spela.
När jag talade med barnen om orsaken tog de informationen på ett bra sett och hade förståelse....
I gruppen fick Barnen fick lära sig:
  • trumuppvärmning-, stryk med handflatan, killa med pekfinger,droppa, tremolo
  • Atjoramsan! En ramsa som passar bra när det blir lite stimmigt, startar du ett tremomlo så lovar jag att alla hakar på vare sig det är på trumma eller golv/knät, alla stannar och är knäpptysta samtidigt! Prova vetja!
"Åh min näsa, ----(alla härmar)
måste fräsa---(=)
börjar frysa---(=)
måste nysa----(=)
AAAAAaaaaAAtjooo!"( alla tokspelar tills PANG!)
av. Anna-Carin Ahl & Yvonne Riggebo
(i tremolo med tydligt gemensamt kroppspråk)
  •  Koordinationsuppvärmning- ena handen, andra, båda, gå med båda en i taget, båda parallellt,
  • Starta ett - tremolo,puls, takt, rytm-stopp, kontraster, mjukt, starkt, kvalitéer, Alla- solo, Ljudrunda-en i taget, en leder, alla håller kvar till ny uppgift.
  • olika trumvisor och ramsor där hela gruppen deltar till eget solospel.
  • "Dinkelidunk-kompet" kan man göra till de flesta barnsånger,  hitta på egna rörelser, spela dynamiskt  skapa mystik och spänning osv..
  • Barnen fick lära sig vara rädd om trummorna, bara spela med händer(ej fötter, leksaker eller trumpinnar om dom inte är gjorda av ihoprullat papper)
Jag använder trumman så fort jag får möjligheten, under mina samlingar, på gymnastik/rytmik och rörelse som komplement till övningar.

Jag köpte in äggmaraccas, bjällerbollar och skapade fina rör med lock där de förvaras på ett trevligt sätt.
"havsrullen" som låter som havet vågor eller även kallat "regnrör" då det låter som det regnar...
Skapat av e n massa hönsnät nertryckt i en lång rulle tillsammans med en massa små miniglaspärlor. (går bra med små frön också)
Början av processen- många trummor kräver lång hylla.
Maraccasrör nedanför, här endsast 2 av dom.

Passade på att göra några större maraccas  med olika innehåll som , ris, sand, kottar....
Barnen fick göra en varsin av en vikt toarulle så att den blir formad som en gammal "festistrekantstätra" ni vet! Bra för barnens grepp!

maraccas av rulle:)

Lyckades också tigga ihop några nycklar till att skapa mina chimes på en tillböjd hålslev till metallvågen.(ljudrunda med enstast metallföremål/instrument)
Nyckelchimes-Låter väldigt fint till lite japaninspirerat/yoga.
Har nu lärt mig att det är viktigt att lära barnen om instumenten genom att använda renodlade ljudbilder, vilket betyder att spela bara med ett slags inom samma material tex metallinstrument, trä.För att få lära sig om, känna igen och undersöka, lyssna till  just det speciella ljudet. Tyvärr kan det ha varit så inom förskolan förut att vi(talat för mig själv iallafall) gladeligen(läs:lite käckt) tagit fram en musiklåda, låtit flera spela samtidigt till en barnvisa utan någon direkt tanke bakom utan mer som att "Åh va roligt att få spela!" tills det inte varit rätt mot varken barnens eller våras öron.  För det är inte meningen att musik ska låta oavbrutet. Jobba istället med att utforska ljudet, olika, mängd,storlekar, inom materialet, konsten att spela och inte spela! :))
Min superfina härliga trumma!



"musik ska byggas utav glädje....av glädje bygger man musik"
kram/g



1 kommentar:

  1. Hej!
    Jag heter Rose och arbetar som förskollärare. Vi har pratat om att så tomater och då var det så roligt att ditt inlägg dök upp på fb. Jag har också stort intresse för estetiska uttryck och din tomatdans kommer jag att använda ����. Blevnyfiken på vad du mer har gjort och hittade din aktivitet med trummor. Jag och min kolleger deltar i ett stort forskarprojekt om undervisning i förskolan och vi får uppgifter av forskarna. Den första handlar om musik som ämne, på min förskola ska vi undervisa om klangfärg. Jag har sökt efter fakta och hittat några på nätet varav ditt inlägg är en av dem. Men din hittade jag tack vare tomatdansen på en Fb-sida/Förskolan.se som någon där har hänvisat till. Lustig känsla med tanke på de aktiviteter som vi ska genomföra - så tomater och undervisa i musik så dyker dina aktiviteter upp "bara sådär" ������

    SvaraRadera