Skrolla längst ner på sidan för -En kortare beskrivning om Skapande dans & Att lära med kroppen......



tisdag 20 mars 2012

Fortsättning Naturkunskap/vattentema- vad händer med vattnet som rinner nerför....?

Som fortsättning på Naturkunskaptemat vatten har vi tillsammans i smågrupper, 4 barn i varje, skapat flera olika berg som vi sedan ska bygga samman till en bergskedja. Min tanke är så här:
Barnen ska få undersöka var vattnet tar vägen som rinner uppifrån tex berg? "Många bäckar små" heter det väl?

De får i den här uppgiften också träna på att samarbeta, använda sin kreativitet och fantasi till att skapa deras berg.
Är det någon som varit uppe på ett berg på vintern/ sommaren?
Hur ser naturen ut på ett berg?
Är det varmt eller kallt?
Kan det vara snö på toppen fast det är sommar?
Vilka färger finns på ett berg?
-Grå! Grön, brun, röd, svart.... Lyckligtvis och passande hade min kollega en lavasten från Island som barnen fick titta på. Den har haft en annan färg, röd, när den var flytande och glödande het, visste någon av barnen. Sen svalnade den och stelnade i grå nyans samt hålig.Spännande!
Vilka stensorter har vi i vår närmiljö?

Tankeprocessen kan sen få andra vinklar när vi experimenterar med vatten utomhus på gården eller i skogen. Vår gård har ett stort och härligt berg som naturligt inbjuder till vattenlek vid regnväder. Alla har inte mungipan neråt vid blötväder- inte vi med bra utekläder! :))
Vi ska naturligtvis dansa hela vägen. Jag tänkte att de ska få vara en varsin bäck från alla hörn i "rummet"som sedan rinner  mot mitten där de samlas till en sjö eller ett hav.
Varför tar vatten olika vägar, delar på sig? Stannar till, fylls på och rinner vidare. Hur kommer det sig?
Det finns oändligt att undersöka!

Tillbaka till skapande av bergen.
Barnen fick till start rita tillsammans i sina grupper.
Tänk ut en ritning. Hur ska vi göra? Vad ska vi använda för material?

Sen fick de förflytta sig och sina tankar till handling.

-tapetklister
-tidningspapper
-äggkartonger, wellpapp,hushållspapper, rullar, kartonger .m.m
-silkespapper
Det är nyttigt att träna på att diskutera och komma ihåg att fråga kompisarna. så här kanske det kan låta:
-Om vi gör så här blir det högre. ska vi göra så? Vi skulle kunna göra så här också? Vad tycker ni? osv... det är inte självklart, inte det lättaste, alla är olika, några vill styra mer andra mindre, några arbetar för fullt i det tysta , tänker massor men utan det verbala , andra sprudlar av idéer bak och fram, hit och dit ut och in , alla vi är olika och vi behövs! Barnen arbetade alla fantastiskt bra tillsammans och blev så nöjda och stolta över vad de skapat i sin grupp.
En kamratstärkande aktivitet, vi kan skapa tillsammans och alla är med och hjälps åt på sitt bästa sätt!
Här kommer några inspirationsbilder från självaste skapandet och de färdiga bergen!
(ursäktar mig för bilder på fel ledd, men men, orkade inte. sorry vrid på huvudet :))


Barnen är vana med materialet och "kladdar" mer än gärna!

En flicka fyller ihåligheterna med papper för att stärka konstruktionen.

Lavasten


Helt fantastiska berg sakpade av barnen!

Vårt stora härliga förskoleberg!


på återseende / g :)


1 kommentar: