Skrolla längst ner på sidan för -En kortare beskrivning om Skapande dans & Att lära med kroppen......



tisdag 6 mars 2012

Naturvetenskap i förskolan:forts...Skapa din isskulptur/staty i knöglat papper....

Idag har vi jobbat vidare med istemat med barnen.
Så här startade temastunden för idag: Alla fick ett varsitt papper
Till barnens förvåning knöglade jag mitt A4 & placerade mitt verk framför mig, la mig ner på golvet närmre för att studera dess form & bara tänkte högt olika kvalitéer som min snögrotta/isskulpur/skidbacke hade vilka möjligheter kunde den ha.Tänkte den högt i olika storlekar & proportioner, barnen fick i uppgift att göra desamma med sitt papper.......Det resulterade i:
Titta på min, den ser ut så här!
Den hade håligheter, gropar,gömmen, kanor, vridningar, toppar,veck, streckosv. Vi kunde titta in i en, se rakt igenom en annan, vända på sin & den fick en ny form.Någons var platt med upphöjda kanter, en var hög som i en raketform, någons rund som en snöboll, eller vikt som ett tält/igloo.
Vi tog upp & knöglade till den i ytterligare en ny form uppochner på högkant, eller som ett valv...osv.
När vi fått upp intresset för inspirationsmaterialet & tankegången tog fart tog också dansen fart.
Vi startade med dansa runt som flingor, runda, stora, långsamt fallande flingor, till hårda kulor...va hette det...alla funderade? (hagel) så vi gestaltade genom att helt enkelt bli tunga runda hårda klumpar som studsade ner mot marken(golvet)...flöt ut som platta blaffor.
Upp igen, samma ordning fast nu med stopp-stanna i en form-staty- Nu som blivit en igenkännande danslek efter våra dansgånger tillsammans!:)
Genast väntade de på att jag skulle komma runt, bekräfta deras valda form på armar, ben & kropp.Rak, rund, vriden , låg, hög, böjd osv...
De vet också att en staty kan inte TALA eller RÖRA sig! :)

Med tanke på vårens gång vill jag också få igång en tankeprocess i barnen om vad som händer med isskulpturerna/snögubbarna när solen skiner & det blir varmare?
Glada skratt när vi startade smälta tillsammans med tillrop som Åh Nej! Vad händer....?Vilken del smälter först? Hjälp jag smälter ner till...? Vadå? Vatten! Vatten! VATTEN! ropar barnen.....& börjar samarbeta, tar tag i mina armar och ben medans min kind ligger platt mot golvet. Jag har runnit ut till en pöl...de bestämmer att de ska rädda mig, flytta mig.
Hur då? Med vadå? Vad händer med vattnet sen?

Som avslutning på dagens "timme" fick de en och en uppträda, "ställa ut" sig och sin skulptur på vår låtsasscen för just isstatyer i en speciell isskulpturpark! Vi räknade ner från 10-0 på alla som en extra tidseffekt...Ta-raaaa! & till det en stor applåd till var och en! Vilka fantastiska statyer, ni skulle se deras glädje, deras stjärnögon bara lös som solar! De studerade & improviserade exakt som deras verks uttryck!
Tog en bild på varje barn med deras verk som de ställde upp med.....-Åh, G, det var så kul! Igen snälla en gång till?

Barnen får bekräftelse från kamrater, från oss vuxna  ,uppgiften låter oss tänka efter att vara här och nu, improvisera, & det får barnen känna  & våga:
-jag väljer själv ,väljer vad det det ska bli & hur det känns!
-jag kan och är jättebra!
-Inget är rätt eller fel!
-barnen lär sig av varandra genom att se på varandras konst,läsa av kroppsspråk,använda sig av vad andra uttrycker, betrakta och ge positiv kritik till kamrater,få en gemensam upplevelse av varandras kreativiteter!
-Det jag skapar blir fantastiskt och det stärker min identitet & mig som person! :)

oj vad jag svamlar känns det som, men det lixom bubblar i mig & mina tankar.... hihihi

nästa gång ska de nog få göra en skultur av deras foton i lera kanske vi får se hur de tänker ?......:)

/g

1 kommentar:

  1. Har fått veta på olika håll att det inte alltid fungerar att kommentera....jag vet faktiskt inte vad i inställningarna som är fel? Jag har på att "samtliga" även anonyma ska kunna...
    Trist iallafall..:(
    Det är ju så roligt att få respons på det jag skriver..kram tilla alla som läser. Hoppas det väcker kreativa tankar hos er <3
    /g

    SvaraRadera