Skrolla längst ner på sidan för -En kortare beskrivning om Skapande dans & Att lära med kroppen......



lördag 14 januari 2012

Skapa Identitet genom dansen....:)

Tankar efter litteratur..Dance, a creative art of experience av Margret N. H´Doubler.

Boken tar mig med in till kärnan av människan. Genom kroppen, hjärnan, själen, vår identitetsresa , det vi känner, tänker ,upplever,skapar och väljer bildar den vi är och vi kan växa upp och bli trygga, starka, emotionella , öppna och fria individer ,leva socialt tillsammans med resten världen. Hjärna och kropp samverkar, känner varandras signaler och ger naturliga rörelser. Vi använder alla sinnen för att fungera. Vi lever i och med muskler, skelett, organ, nerver, leder och alla sinnen, allt hänger ihop. Vi har behov av rörelse, fysiska, mentala och emotionella på alla plan. Och när vi blir medvetna om hur allt är beroende av varandra, att allt har en mening kan vi också förstå oss själva, komma vidare i vår utveckling, växa upp och bli en hel människa. Vi lär oss läsa av vår kroppsliga reaktion på livet. Vi vet vem vi är.  Vi skapar vår identitet.

Jag förstår att så många ser Margaret som en de stora inom dansutbildare, forskare och pionjär. Hon var ju den som verkligen förstod, redde ut hur vi fungerar och vad dansen som rörlig konst ger. Allt hänger ihop. Dansen är en mänsklig aktivitet från den allra första människan på jorden. Hon tar oss med tillbaka när det fysiska var det primitiva var ett av de språk man kunde uttryckta sig i. Det var en del av våra vardagliga sysslor, rörelsemönster som tillsammans med kroppens egna rytm gav ett uttryck och känslomässig handling. Att genom kroppen samla och göra sig fri från energi.  Att tillsammans i grupp hitta en gemensam rytm. Att få resa genom danshistorien ger mig en djupare förståelse för värdet av att känna min kropp, att tänka och känna och uttrycka mig för mig och min identitet. Allt jag förvaltar i min kropp, alla mina erfarenheter kan jag använda för att utvecklas, utforska vidare, hitta mening osv. All konst som jag skapar kommer inne från mig själv och utav det jag vet, upplevelser,tror och grundar mina tankar känslor på. Allt jag skapar är en process av mig och min identitet. Jag utgår från mig och skapar där efter!

Att sedan de som ska tolka min konst, mitt uttryck kanske inte ser det samma men de kan kanske känna mina känslor genom mitt utryck och bilda en egen tolkning. Om du aldrig fått uttrycka olika känslostadier i livet kan innebära att kan du inte heller kan ta in och känna det som förmedlas i ett estetiskt möte, det är då inte av värde för dig. En publik som inte tar in stämningen av en föreställning kommer heller inte känna vad som förmedlas, Så kan det vara när vi ser på konst i alla olika konstformer, Att betraktaren inte känner ser processen, förstår meningen eller uttrycket av verket.  Det är inte av värde för den personen för den kan inte relatera till det. Om du får vara med i en skaparprocess där alla ”bitar” av dig nöts och blöts utifrån din inre identitetskärna kan det vara lättare att sen förstå eller relatera till andras. Genom att dansa lär vi oss känna våra olika uttryck, lär känna våra kroppsliga, mentala och känslomässiga gränser. För alla är olika och har olika stor spännvidd på sig och sin personlighet.

Margret skriver att ” varje barn har rätt att veta hur man uppnår kontroll över sin kropp så att han kan använda den till gränsen för sin förmåga att uttrycka sina egna reaktioner på livet”

Jag tror verkligen att dansen kan hjälpa barnen på vägen genom sin identitetsresa. Att få fatta egna beslut genom sin kropp och känslor, att få möta och kommunicera med sina kamrater kommer stärka dem i sin identitet och en förståelse framåt i livet. Att få känna glädjen, gemenskapen och energin när vi dansar tillsammans. Och att de fortsätter att värdesätta rörelse som en av den största energikällan i livet, genom livet. Och att aldrig sluta dansa.

”As long as there is life, there will be dance ”Margret N H´Doubler

/G

1 kommentar:

  1. Hej alla läsare av bloggen! Hoppas att jag tillför er någonting vettigt med min blogg. Jag skriver mycket för min egen del, för av utvecklas själv men skulle gärna ha lite feedback eller bara ett litet hej...
    Jag har ingen aning om det som jag skriver är bra.(hoppas det iallafall) Som sagt....
    alla mår bra av en blick, ett leende eller bara ett hej!
    Kram på er <3
    /g

    SvaraRadera