Skrolla längst ner på sidan för -En kortare beskrivning om Skapande dans & Att lära med kroppen......



måndag 21 november 2011

Går det att skapa eget i en karaktärsdans?

Idag har vi haft en gästlärare JB..i Flamenco. Inte för själva stegen eller teknikens skull utan mest för det handlar om Identitet. En stark karaktärsdansform...
Frågan är då hur du kan utveckla din identitet & använda ditt kreativa språk genom att följa en lärares steg & rörelser? Kan det vara personligt & kreativt fast du gör efter dansens ramar & steg?
Jo,det är också viktigt att "Ta in en annans kroppsspråk i mitt kroppsspråk" säger JB.Vi tar ofta in "spår" av våra lärare som vi härmat under åren.

Själva formen & rörelsen är redan bestämd & du delas med av kvaliteér & form av den du härmar sen sätter du så småningom in din kropps unika rörelsespråk & utryck inom den rörelseramen.
Olika språk i samma rörelse.
Dansande identitet? Mitt JAG som som dansar på olika sätt, Vem är jag när jag dansar? Försöka förstå min kärna.
Min identitet byggs på med lager av olika medvetna/omedvetna möten i livet.
Man kan göra val. Jag väljer att vara den här explosiva när jag dansar för det är jag eller jag dansar yvigt i mitt rörelsemönster,stramt eller passionerat..för att jag vill. Medvetet!
Men det andra omedvetna kommer mer i ens miljö, du är lik familjemedlemmar i sitt sätt att röra sig & vara..du har det i dig...i blodet.

Iallafall.På de 2 tillfällen vi haft JB har vi fått lära in en stegkombination (för ovanlighetens skull) i Flamenco, sen fått utforska på vilka sätt vi kan dansa samma fras:
I en annan form-rund, rak, vriden,kantig...
I en annan kvalite´- slappt,ryckigt, sladdrigt, segt, hårt, mjukt..
I en annan känsla - tröttsamt, blygt, stressigt, klämkäckt, nervöst...
I en annan karaktär- Mitt val vart som TerminatorArnold & TrolltiderDorabella! Kan bli väldigt roligt..

Det här sättet har vi arbetat mycket med i Skapande dansen.. att få dansa samma fras med en helt annan kvalite´ eller känsla ,samtidigt på golvet som 2 andra dansar sitt, med 3 skuggor bakom sig & 1 solo Lägg in en text som läses i kano eller skugga någonstans& med en ny musik till..
osv
Oändligt många olika sätt
Det kan bli så vackert & ibland kommer en annan underton av ett allvar & det blir starkt & känslosamt <3 Som avslutning hade vi en egen fras som uppgift till dagen att göta i 3 tappningar-min var i 1.orginal, 2.som en 1 åring & 2.trångt obehagligt ... Så Flamenco & karaktärsdans ger mig något det är oxå kul,men Skapande ger mig allt! :) Ett sista citat från JB- " Jag har rätten att få känna mig som min ideala självbild" /g

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar