Skrolla längst ner på sidan för -En kortare beskrivning om Skapande dans & Att lära med kroppen......



tisdag 17 april 2012

Dansa Naturvetenskap i förskolan forts......

Idag fortsatte vi vårt arbete med tema Vatten-berg...
Det har gått en tid sen sist (andra aktiviteter& lov m.m.) så det var viktigt att fylla på med inspiration, hitta tillbaka till känslan & tanken.
& detta det tål att upprepas:
2 exempel Ur: LPFÖ 98 reviderad 2010
Förskolan ska sträva efter att varje barn

"utvecklar sin skapande förmåga och sin förmåga att förmedla upplevelser, tankar och erfarenheter i många uttrycksformer som lek, bild, rörelse, sång och musik, dans och drama."

"utvecklar intresse och förståelse för naturens olika kretslopp och för hur människor, natur och samhälle påverkar varandra."

Några barn har också fått "hänga på" en grupp eftersom de missat gånger som varit.

Vi startade med att hitta en bra plats i rummet, ligga på ett bekvämt sätt som du kan slappna av i...
Musiken hittade jag i mitt lilla "hemmaförråd" som jag samlar på mig under utbildningen, en lugn & skön avslappningsCD med en passande låt där porlande vatten var det centrala.....(lätt att hitta på de flesta avslappningsskivor)
Jag plockar fram några tyllsjalar i vattennyanser som jag med lite svävande rörelser över rummet försöker skapa lugn & harmoni.
Barnen får instruktionen att tänka fina ord, fina tankar om vatten medans de slappnar av & lyssnar på musiken:
Skum....ljusbått....vitt...mörkblått...kallt...varmt....m.m .(porlande, glittrande-vuxna)
Orden ska vi kanske använda i små dikter om vatten, eller i en liten egen vattenbok med eget material av tankar,känslor, bilder, skatter, dansformer, teckningar, frågeställningar av dem själva...vi får se hur vi gör:)

Sen la vi ut ett större tygstycke med sjalarna ovanpå ....
Ett barn nämnde när pratade om vatten att ett djur som kunde simma fort i vatten var ju Delfinen, så vi satte oss runt tyget som fick bli till hav & sjalarna var små delfiner som hoppade med vår hjälp. Dvs vi samarbetade precis som med en fallskärm(gymnastikmaterial), skapade rörelser med tyget samtidigt upp & ner....osv.
 så att delfinerna hoppade , några under vilket passade bra då de simmar under vattnet.



Nu kommer bergen in som barnen skapat i grupperna. Varje berg vart placerade i ett varsitt hörn tillsammans med sina skapare, barnen.
Bergen är höga, bäckarna från berget rinner nerför, eller - rinner i berget! som ett barn förklarade.
Alla bäckar, allt vatten samlas i dalen som ligger i mitten.
Barnen fick i grupp dansa uppifrån berget(hörnet) ner till sjön(mitten av rummet) där tyget symboliskt var placerat. Där stannade de som ett, alla små dropparm skuttande, hoppande, rinnade, forsande, porlande vatten blev till ett stort hav/sjö!
"Regnröret" som jag tidigare skapat fick också vara med för den rätta känslan:)

Barnen lekte sen Vattenfall! :) på eftermiddagen i den "fria leken" uppe på förskoleberget,
Yes! Kuligt, kuligt......=))
Jag tänkte plocka med & visa barnen en bild & filmklipp  från sveriges högsta: 125 meter höga Njupeskärsfallet där jag var för någon sommar sen.....<3
Besök vid ett dundrande Njupeskär!

Stenar/bergsarterintresset har smittat så nu tar de med sig olika stenar, de yngre är med & tittar med förstoringsglas......=ringar på vattnet! =)
samlingen har ökat med mineraler & fossiler.....:)

Reflektionstankar :
  1.  Jag känner att barnen ska få mer kontinuitet med danstillfällen & "dansverktyg" av vad de kan göra, hur de kan använda sin kropp på så många olika sätt som möjligt. Ju fler grunder, ett rikare uttryck. Kanske 1 gång i veckan, önskas av mig iallafall.
  2. Vi ska göra om det en gång till, då dansa mer individuellt.
  3. Vi bara måste köpa in fler sjalar, har alldeles för få. de ska självklart få använda en varsin, de hade behövts idag,mycket lättare att få ett föremål att dansa genom rummet, då kommer den egna kroppen automatiskt att följa.Det kan just vara en sjal, ballong, fjäder, käpp m.m.
  4. Vill också kunna använda avlånga större silkestyg som är perfekt för att skapa hav, vatten, vågor med att simma över, under, skapa vågor m.m....
  5. Har nu för blandad åldersgrupp, ev. också för stor för just den här typen av övning? 14 st, Kanske högst 10?
  6. Önskar att allt var mer sammanhängande tidsmässigt, som ett projekt behöver vara för att hålla inspirationen levande, kan vara svårt att hitta tillbaka till tankarna. Intresset?
  7. Åka till havet , bäck, fors eller strand kan vara något framöver, vi får se....vi bor ju i skärgården så det är ju lätt ordnat!
  8. Skapa vattenbanor i berget också förstås & bygga upp med stenar i ett sandlandskap me..
Här kommer andra inspirationsbilder jag hittar hemma ....alla från Idre fjäll, ett av mina smultronställen i Sveriges natur:)

Nipfjäll(om jag inte minns fel?)

Grövelsjön....

En av många små stenpyramider längs vandringslederna.

Porlande....forsande.....vatten...:)

"gör som havet-våga"
 (citat från nätet)
/g



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar