Skrolla längst ner på sidan för -En kortare beskrivning om Skapande dans & Att lära med kroppen......



lördag 17 december 2011

Tankar efter boken Coaching.......Va din egen livscoach! :)


En bok som går rakt in i mig och mina tankar kring alla dessa möten jag gör varje dag. Med min familj, med mina arbetskamrater, barnen som jag jobbar med, föräldrar till dem eller människor i samhället under min dag. När jag tänker efter så är det väldigt många möten som kanske skulle få en annan mening, betyda mer om vi hade mer tid för varandra, mer förståelse och att vi faktiskt lyssnar på den vi pratar med. Jag tror att vi som arbetar med barnen har mer av det än andra som inte är så nära någon på samma sätt. Vi är nära i stunden, i ögonblicket med barnen och lyfter dem åt det håll de behöver, så det känns naturligt för mig men hur är det i mitt möte med andra i min närhet? Många säger att de hör vad man säger men de lyssnar inte. Lyssnar jag? För det krävs att du är här, är närvarande i denna stund, att du kan läsa av hela kroppsspråket, kunna sätta dig in i vad den andra känner, går igenom, eller menar eller behöver. Då jag skriver behöver så kanske det är just din förståelse som behövs, din bekräftelse, ditt värme, dina tankar som kan se, lyfta och se det positiva utan att döma eller göra den andres känslor till mindre viktiga eller betydelsefulla. För det du känner är ditt. Som det står i boken ” Det tycks vara så att vi människor får oanade krafter om någon vi har förtroende för talar om för oss att vi klarar av vår uppgift”. Det känns för mig aktuellt i allra högsta grad. Att vara osäker och tvivla på om det jag gör är rätt, om modet att skapa i tillvaron tryter skulle absolut någon som man har förtroende för vara ett stort stöd. ATT någon tror på en är a och o. Någon som säger-Du klarar det! Det är ju så viktigt att tänka på hur vi bemöter varandra, att vi möter varandra med respekt. Att hjälpa din medmänniska mot framtida mål, stötta, lyssna, ge andra vinklar osv. Men den största är Respekten, Ärligheten och Ansvaret från oss själva mot oss själva. Var dig rättvis, döm dig inte, ge dig kraft och mod att gå dit du vill och känner är rätt. Var din egen coach i livet! För svaren finns inom dig!
Några citat som jag fastnade för.
”Om någon lyssnar på mig, kan jag få en klarare tanke om ett ämne, och efterson denna tanke är min ska jag ta vara på den, utveckla den och se till att den används.” Downey
”Ingenting är farligare än en ide´ när det är den enda du har.” Emilie Carter
”Det är inte för att något är svårt som vi inte försöker, utan för att vi inte försöker som det är svårt” Seneca
”Om du kan sätta ord på det du känner blir det ditt” Henry Roth
”Varje dag står vi inför olika möjligheter att skapa något. Vi kan skapa med hjälp av tankar, ord, handling och känslor. Kreativitet kräver mod!” Skriver Susann Gjerde.
”Kreativitet kräver att vi varje dag bestämmer oss för vad vi ska ta vara på, offra och skapa.” Carol S Person.
”Empati är att förstå hur det är att gå i den andres skor, samtidigt som du vet att de inte är dina.”Szalita
”Livet krymper och utvidgar sig i samma utsträckning som vårt mod.” Anais Nin
Rekomenderas starkt att läsa!
/G
Ta hand om er & era i juletider...

2 kommentarer:

  1. Tack! Ja visst skulle vi stanna upp & tänka till oftare innan vi talar? kram på dig :) <3

    SvaraRadera