Med porlande vattenmusik & högläsning av barnens tankar om vatten som en poetisk dikt, startar vi det här förmiddagtillfället. (ca 3 veckor sen)
Vi lyssnar på hur vatten kan låta mycket genom att lyssna på ett ljudklipp från Njupeskärsfallet där vattnets kraft dånar.... till att lyssna till ljudet av en vattenkranskontrasten som ....dropp...dropp...dropppar....plupp....plipp..
-Vilka färger kan vatten skimra i?.... Svar-Alla!
Barnen får skapa sitt eget vatten på ett ark till ett gemensamt fall, ett stort papper som spänns upp från tak till golv får vara grunden. Vi kommer överens om att det ska vara högt, som Njuperskär- ca 125 m...
Barnen blandar färger som de tycker passar i ett vattenfall & målar. De vackraste delarna barnen väjer ut ska klippas ur & sättas upp i fallet.
Efteråt intervjuades barnen om hur de tänkte när de målade? Hur de tror det kommer att kännas att stå vid vårt vattenfall? Hur det kommer att se ut? Hur det kommer att låta?
Många intressanta & fina svar -lika fina & intressanta som deras personligheter!
<3
Gången därpå var det dax att klippa & klistra! 8/5
För att få det mer naturtroget skapar vi också varsina stenblock/stenar som placeras ut av barnen på lämligt ställe.Många skulle vara längst ner, men några klippor längre upp fick det också bli...
Tapetklister blandat med finkornig sand (samlad privat på den vitaste av stränder för sådär 100 år sen heheh) målas på stenarna för att ge struktur.
![]() |
Tapetklister+ sand+glitter! |
![]() |
Här har vi klippt, valt plats där just "sitt "vatten ska få rinna eller forsa & klistrat upp det i fallet! Så fint....så... |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar