•Tema:
tomatplantan
Här är en en liten sammanställning av ett arbete, som från början var en powerpointpresentation.
•Material: Tomatfrön, Planta som
vuxit upp och bilder att diskutera om- jord+ sol+ vatten+ koldioxid= glad
planta!
•Uppvärmning:
•Stopp och stanna som en staty!
•En staty kan inte prata eller röra
sig….
•Stanna i olika nivåer…..
•Rörelsekull-
•Du gör en förflyttningsrörelse, vi
härmar tills du ta på någon annans axel, då fortsätter den med en ny….
•Från
frö till planta!
•Vi diskuterade om hur det går till
när du planterar. Vad som behövs för att ett litet frö ska växa.
•-Jord!
•Vatten!
•Solljus!
•…och växten behöver koldioxiden vi
andas ut.
•Tomatfrön redo att sås? Eller sättas?!……
•Vi tittar hur fröet ser ut….om du är ett litet frö, vart ska vi börja då?
•-Under jorden! Säger ett
barn!...
•Då behöver vi alltså starta långt
ner på golvet som små frön.
•A4-Pappret är rummet vi är
i…
vilket frö vill du vara?
Kan du placera dig på just det stället där ditt frö är? I förhållande till rummet och till kamraterna…(rumsuppfattning)
vilket frö vill du vara?
Kan du placera dig på just det stället där ditt frö är? I förhållande till rummet och till kamraterna…(rumsuppfattning)
•Barnen får titta på kartan vi ritar
ut. Och Placera sig där de ska vara i rummet..
•Barnen är tomatfrön som växer
långsamt. Det tar flera dagar för fröet att sticka upp.
•Sen börjar fröet att växa och gro.
Ovan jorden...
Kan du dansa som du precis kommer upp ur jorden, känner solens strålar mot dina
blad?
•Vad kommer först?
•Barnen sträcker upp sina armar
sakta men säkert för i verkliga växtlivet kan man inte ens se det med blotta
ögat. Som i slowmotion….
•BARNEN DANSAR & RÖR SIG MED KROPPEN-Vatten som flyter,
droppar, forsar plaskar, virvlar, porlar, regnar…..
•Vatten rör sig med olika
rörelselvaliteér……
•Det knoppar sig och växer blommor
som spricker ut…
• Ett barn vill visa med sina händer
hur det blommar. Öppnar handen från knuten till öppen handflata.
•Barnen rör sig som små och stora
blommor.
•Plantan behöver stå i gassande,
värmande sol, gärna mot en vägg….
•Vi behöver bindas upp, stöttas med
pinnar mot väggen för…
•Nu börjar det bli tungt med alla
tomater som växer och växer…
•Barnen placerade sig längs en ”solvägg” hänger med tunga armarna och
huvudet ner precis som en planta med stora härliga tomater ….
•Vi är redo att skördas! Smaklig måltid…J
•Vi plockar av tomaterna av varandra och nu känns kroppen
lätt igen!
•Mina Reflektioner:
•Den här gruppen var 5-6 åringar
blandade från olika avdelningar som vart tillfrågade en stund innan om de ville
vara med
just för ett av
mina examensarbeten i dans som ämnesöverskridande.
•Barnen var väldigt intresserade och
kunniga om själva planteringsmomentet, lätt att ta till sig information och
lätt att uttrycka sig i rörelserna.
•Det här kan man göra över en längre
tid med barnen då vi sen får äta det vi skördar såklart!
•Ett ämne som de kan ta till sig och
kan utveckla och utforska på flera plan, vi kan måla, sjunga, dramatisera och
arbeta med kropp och hjärna ,Genom alla sinnen tillsammans.
•Vad de lär sig genom att dansa från frö till tomatplanta?
•De har roligt tillsammans .Gemenskap.
•Rörelse för en sund hälsa. Fysisk
aktivitet. Balans. Kroppskontroll, kroppsmedvetenhet.
• Alla kamrater gör på sitt sätt med sin
kropp.
Identitetsstärkande.
• Det finns inga rätt och fel. Bekräftelse.
•Barnen uppmuntras till improvisation. Eget val, kreativitet.
•De får förståelse för matematiska begrepp som
rumsuppfattning, tidsuppfattning,
volym,
vikt, värme, kraft…osv
•Barnen får uttrycka sig med kroppen. Lär känna sin kropps rörelser och uttrycka sina inre tankar och känslor.
• Genom ytterligare
ett inlärningssätt förstå via kroppen hur det fungerar för ett
frö att bli en färdig planta, som vi människor, djur äter. Naturkunskap, vi alla ingår i
ett kretslopp.
•Lära sig rent språkligt svårare ord som annars kan vara svåra att
begripa på ett verbalt sätt…….
Språkutvecklande.
•Roligt när de också redan planterat sin planta och sen få koppla samman med abstrakta
tankeprocesser.
•& mycket mer som jag inte
kommer på just nu…..J
Här kommer några bilder (tyvärr inga
från barnens fantastiska dans ....:)
Av: G Skapande dans
2 vt-11
Oj, måste påminna mig själv att INTE skriva mitt i natten:) Det blir ju så mycket stavfel m.m......hoppas ni har överseende?
SvaraRaderakram
g
Så otroligt intressant och roligt att läsa Gunilla!Jag blir inspirerad av dig!Du har bra tankar och idéer!Fint med bilder i din blogg!Jag har provat att lägga in i min men något krånglar....Ha det bäst min fina danssyster <3 KRAM
SvaraRadera